Actualizat la: 1 august 2023
Cat costa un meniu de nunta anul acesta?
Bonus: Cum poti sa reduci pretul meniului de nunta?
A sosit clipa cea mare! Tocmai ai spus “DA!!!” si sunteti pregatiti sa faceti impreuna pasul cel mare spre casatorie si o viata impreuna. Timpul trece tot mai repede, asa ca trebuie sa va planificati din timp toate detaliile ce tin de organizarea nuntii voastre. Si, pe masura ce planificati, trebuie sa tineti cont si de costurile aferente, sa economisiti si sa fiti pregatiti pentru marele eveniment. Organizarea nuntii implica sume considerabile, insa cele mai mari cheltuieli vor fi alocate restaurantului si meniului de nunta. Dar, cat costa un meniu de nunta in 2020?
Afla din acest articol costurile unui meniu de nunta, in functie de diversi factori si cum poti optimiza pretul acestuia. Urmatorul pas va fi sa te concentrezi asupra realizarii listei de bauturi pentru nunta.
Pretul unui meniu de nunta difera de la locatie la locatie si depinde de urmatorii factori:
Cat costa meniul in functie de perioada de organizare a nuntii
Data nuntii si ora de receptie pot influenta costurile evenimentului pentru aproape orice, de la meniu la fotograf. Furnizorii iti percep cele mai mari preturi in perioadele cand serviciile lor sunt cele mai cautate, cum ar fi o nunta in luna iunie, intr-o zi de sambata. Nuntile de seara sunt cele mai populare si de obicei cele mai scumpe, chiar daca exista si nunti organizate pe perioada zilei, in anumite regiuni ale tarii. Si, desigur, zilele de sambata sunt cele mai populare pentru organizarea de nunti, oferind numeroase avantaje. Deci, o zi de sambata seara in iunie sau septembrie este probabil cea mai scumpa optiune pentru nunta voastra.
In general, sezonul nuntilor incepe la sfarsitul primaverii si continua pana la jumatatea toamnei. Prin urmare, nuntile cele mai scumpe sunt cele din perioada de varf ale lunilor iunie si septembrie. Acestea sunt cele mai populare luni pentru organizarea nuntilor pentru ca, in majoritatea zonelor tarii vremea nu este nici prea calda, nici prea rece. Ianuarie, februarie, martie si noiembrie pot fi luni mai putin costisitoare pentru organizarea evenimentului. Pretul ofertelor locatiilor paote fi mai mic si e posibil ca si preturile furnizorilor de servicii sa fie semnificativ mai mici, doar pentru ca cererea nu este la fel de mare.
Datele din iulie,august si septembrie tind sa fie urmatoarele pe lista si sa fie adjudecate rapid de catre cuplurile care nu si-au rezervat datele din iunie sau septembrie suficient de devreme.
Sfatul VineNunta.ro! In cazul in care doriti sa va organizati evenimentul in cadrul unui hotel sau intr-un centru care gazduieste atat evenimente private, cat si corporate, puteti concura pentru disponibilitatea unei date si cu diverse evenimente pentru companii. Totodata, tineti cont de faptul ca evenimentele sportive importante, conventiile majore si sarbatorile mari va pot strica planurile. Verificati din timp cand sunt programate aceste tipuri de evenimente, astfel incat sa va puteti planifica in jurul acestora. Nu uitati sa verificati datele pentru reuniunile de liceu sau facultate, vacantele si week-end-urile prelungite.
In concluzie, pentru optimizarea costurilor in functie de perioada, o nunta in afara sezonului de varf va ofera posibilitatea reducerii costurilor atat voua cat si pentru oaspetilor vostri.
Pretul meniului daca nunta este organizata sambata sau duminica
Motivul principal pentru care majoritatea cuplurilor se casatoresc intr-o zi de sambata este pentru ca mirii considera ca oaspetilor le-ar fi mult mai usor sa participe in aceasta zi. Evitarea zilei de sambata poate face diferenta intre un meniu scump si unui accesibil.
Nu este un secret faptul ca sambata este cea mai populara zi a saptamanii pentru organizarea de nunti. Nuntile desfasurate sambata raman populare din motive evidente: ofera oaspetilor din afara orasului suficient timp pentru a calatori spre si de la locatia evenimentului si ofera tuturor oportunitatea de refacerein cursul duminicii. Insa organizarea nuntii sambata vine la pachet si cu o serie de dezavantaje. Asadar, cea mai simpla metoda de a „garanta” costuri mari cu furnizorii de servicii este aceea de a alege o zi de sambata din perioada de varf a sezonului de nunti.
Iata cateva argumente pro si contra pentru o nunta organizata vinerea sau duminica.
Pro:
– Exista mai multe optiuni, fata de varianta organizarii nuntii sambata. Avand in vedere ca zilele de sambata sunt limitate, de regula acestea sunt rezervate cu un an sau mai mult in avans. Asa ca, daca iti doresti in mod special ca nunta sa aiba loc intr-o locatia anume, o nunta in alta zi poate fi o alternativa potrivita pentru voi.
– Reducerea cheltuielilor cu furnizorii de servicii. Cu cat ziua nuntii este mai cautata, cu atat vor fi mai scumpe serviciile. Asa ca, in efortul lor de a-si valorifica spatiul, care altfel ar ramane gol, unele localuri pot oferi acelasi meniu pentru ziua de duminica la un pret mult mai avantajos comparativ cu cel pentru sambata. In plus, veti avea mai multe sanse sa negociati tarife mai mici cu ceilalti furnizori de servicii pentru nunta daca cererea este mai mica.
– Daca va asteptati la o lista de invitati uriasa, dar sperati sa o reduceti fara a rani sentimentele nimanui, o nunta organizata vinerea sau duminica va poate ajuta in aceasta privinta, deoarece nu toti invitatii vor putea ajunge la eveniment.
Contra:
– Nu trebuie omis faptul ca majoritatea invitatilor depind de anumite activitati zilnice sau alte constrangeri(jobul, ingrijirea copilului etc) asa ca este posibil sa le fie mai complicat sa poata participa la eveniment in timpul saptamanii sau duminica. Indiferent ca este vorba despre munca, scoala sau calatorii, acestia sunt factori care ii pot impiedica pe invitati sa va fie alaturi pe durata intregii seri. Cu un eveniment organizat vinerea sau duminica, veti avea probabil mai multe refuzuri din partea invitatilor decat daca veti opta pentru o nunta sambata.
– Va trebui sa adaptati programul evenimentului, astfel incat majoritatea invitatilor sa poata participa pe toata durata acetuia. Astfel, daca nunta are loc vinerea atunci va trebui sa luati in considerare inceperea evenimentului mai tarziu pentru a oferi sansa tuturor de a a ajunge la locatie. Altfel, daca nunta are loc duminica, atunci evenimentul ar trebui sa inceapa undeva mai devreme pentru ca invitatii sa poata ajunge acasa in timp rezonabil.
– Veti avea unele sosiri tarzii sau plecari anticipate: ba chiar mai mult, este posibil ca unii invitati sa nu poata sa ajunga la ceremonie in timp util sau chiar deloc. Pe de alta parte, este posibil ca unii invitati sa plece imediat dupa servirea meniului.
In concluzie, nuntile de vineri sau duminica ofera posibilitatea reducerii cheltuielilor cu aproximativ 20% – 25%. Participarea la un eveniment in aceste zile ar putea necesita ca oaspetii sa fie nevoiti sa-si ia o zi de concediu, asa ca asigurati-va din timp ca trimiteti informarea „Save the Date” cu suficient timp inainte si specificati ziua si data de organizare a nuntii.
Pretul meniului de nunta in post
In majoritatea cazurilor nuntile se organizeaza in afara perioadelor de post, printre care amitnim: zile de Miercuri sau Vineri, ajunul Bobotezei, Taierea Capului Sf. Ioan Botezatorul, Inaltarea Sf. Cruci, postul Pastelui, postul Sf. Petru si Pavel, postul Adormirii Maicii Domnului, postul Craciunului etc. Conform normelor ortodoxe, biserica interzice oficierea casatoriilor in perioadele de post, motivul fiind ca postul are atat semnificatie sufleteasca, cat si una trupeasca. Postirea trupeasca se refera atat la abtinerea de la anumite alimente si bauturi, cat si la cea conjugala a sotilor. Un alt motiv ar fi petrecerea de dupa Taina Nuntii, care intra evident in dezacord cu postul, ce impune renuntarea la anumite placeri si distractii. Exista insa si exceptii de la regula, cand se poate obtine o dispensa de la reprezentantii Bisericii, avand un motiv bine intemeiat.
Tinand cont de faptul ca perioadele de post sunt ocolite cam de toata lumea pentru organizarea de nunti, puteti beneficia de cateva avantaje din punct de vedere al costurilor. De obicei majoritatea restaurantelor in care se organizeaza nunti sunt destinate doar acestor tipuri de evenimente. Ele nu sunt disponibile pentru clientii care vin in familie sau in grupuri mici. Astfel este interesul restaurantului sa ofere un pachet atractiv in ceea ce priveste costurile pentru un eveniment major, desfasurat intr-o perioada in care de regula nu-i sunt solicitate serviciile. Tarifele restaurantelor pentru zilele de post sunt de obicei mai reduse, iar daca aveti si oportunitatea sa negociati, se poate obtine o reducere de 25-30%, comparativ cu o zi de sambata din afara perioadei de post.
Alt avantaj de care beneficiaza mirii ar fi disponibilitatea locatiei dorite, precum si posibilitatea programarii nuntii intr-un timp destul de redus. Altfel, ar fi nevoiti sa astepte o perioada de cateva luni, sau poate chiar urmatorul an, pentru restaurantul dorit.
Sigur ati fost pusi in situatia in care sa fiti invitati la 2 nunti in aceeasi zi, tocmai din cauza faptului ca mirii isi aleg de obicei ziua de sambata pentru organizarea nuntii. Astfel ati fost nevoiti sa renuntati la unul dintre evenimente in favoarea altuia. Organizarea nuntii intr-una din zilele de post de peste an ar reduce cu siguranta sansele ca invitatii dumneavoastra sa nu poata participa la eveniment.
Furnizorii de servicii, precum cantereti, DJ, fotografi, organizatori de nunti, ar fi si ei avantajati de oferirea serviciilor lor intr-o zi care se adauga la cele deja planificate de ei pe parcursul intregului an. Avantajul mirilor este ca furnizorii pentru o astfel de zi sunt mult mai usor de gasit, iar tarifele pot fi negociate mai mult decat in mod normal.
Difera costul unui meniu de nunta in functie de numarul de feluri de mancare servite?
Meniul constituie un factor important cand vine vorba de satisfacerea invitatilor, iar pentru acest lucru trebuie sa luati in considerare faptul ca o mare parte din bugetul total al nuntii va trebui alocat acestei componente. Meniul poate fi asigurat de catre localul evenimentului sau puteti opta pentru o firma de catering care sa va asigure acest serviciu, caz in care probabil costurile vor fi putin mai mari.
In mod normal costul meniului se stabileste ca fiind o suma alocata fiecarei persoane care va participa la eveniment. Meniul unei nunti traditionale romanesti este format de regula din 4 feluri de mancare: gustare sau aperitiv, peste (la nuntile de zi poate fi inlocuit cu ciorba sau supa traditionala), sarmale si friptura. La aceste 4 feluri de mancare de regula se adauga si mici gustari sau dulciuri. Printre acestea se pot aminti fructele, saratele, alune sau covrigei. Costul mediu al unui meniu de nunta variaza in jurul valorii de 65 €, incluzand bauturile, dar bineinteles puteti merge si pe varianta de cost redus cu un meniu de 50 € sau chiar mai putin.
Pentru a tine bugetul nuntii sub control puteti face mici compromisuri la alegerea felurilor de mancare. De exemplu alegerea unui peste comun in locul unuia nobil sau optarea pentru o friptura mai accesibila ca pret. Unde nu trebuie sa faceti compromisuri este la aperitiv si la tort. Acestea sunt practic inceputul si finalul festinului, de aceea este foarte important aranjamentul, gustul si cantitatea preparatelor. Tortul reprezinta momentul culminant din punct de vedere culinar, asa ca alegeti tortul cel mai grandios pe care vi-l puteti permite pentru a face o ultima impresie de neuitat.
Atentie la invitatii vegetarieni pentru care este necesar stabilirea unor meniuri personalizate.
Cat costa un meniu de nunta in functie de tipul de servire a meniului
Daca te gandesti la diferite trucuri prin care poti reduce costurile unei nunti ar trebui sa iei in calcul cu siguranta felul in care este servit meniul. Exista cateva tipuri de servire a meniului printre care amintim: servirea standard la masa, bufetul, statii de autoservire, servirea pe platouri mici in timpul evenimentului, pregatirea preparatelor in fata invitatilor.
Servirea standard la masa. Recomandata in special evenimentelor formale care impun o anumita tinuta, aceasta optiune traditionala este cea in care invitatii sunt asezati la masa si serviti in mod formal. Acest tip de servire pastreaza invitatii la locurile lor, incurajand socializarea in timpul servirii meniului si intre felurile de mancare. Astfel, acestia pot petrece mai mult timp impreuna pe ringul de dans sau la foto-corner. Un aspect important de luat in seama pentru acest tip de servire este spatiul necesar dintre mese pentru a facilita accesul ospatarilor. Costurile aferente personalului de servire poate fi mai mare, datorita nevoii de a folosi mai multi ospatari, atat pentru servirea la masa, cat si pentru plating, dar in general serviciile acestora sunt incluse in pachetul restaurantului.
Costul unui astfel de tip de servire poate fi destul de mare din cauza ingredientelor scumpe, dar poate fi adesea mai putin costisitor decat alte optiuni, deoarece reprezentatii restaurantului stiu in prealabil cantitatea de ingrediente necesare pentru a prepara meniul complet. Va fi nevoie sa trimiteti managerului de evenimente o lista cu numarul final de invitati si meniul ales cu circa 1-2 saptamani inainte de eveniment, astfel incat acesta sa aiba sufiecient timp pentru planificare, aprovizionare si organizare.
Bufetul. Recomandat unui eveniment in care oaspetii s-ar putea alatura evenimentului in momente diferite. Acest tip de servire poate avea avantajul unei varietati de preparate, pentru multumirea tuturor invitatilor, chiar si pentru cei care au restrictii dietetice. Desigur, accesul in zona bufetului trebuie sa se poata face usor, fara a sta in rand. Daca discutam de o nunta mare atunci nu este exclusa amenajarea separata a doua mese stil bufet, ambele avand aceleasi preparate, cu scopul de a facilita accesul. Acest tip de servire asigura costuri ceva mai reduse comparativ cu servirea standard la masa.
Ca avantaje ale acestui stil de servire pot fi mentionate numarul mai mic al ospatarilor necesari, alegerea din diferite feluri de mancare expuse in cazul in care oaspetii au restrictii alimentare sau socializarea intre invitati. La dezavantaje putem mentiona asteptarea felurilor de mancare si formarea cozilor, servirea se face individual, iar oaspetii trebuie sa-si care singuri farfuriile. Este cu siguranta stilui de servire a meniului cel mai informal, asa ca daca aveti in vedere o seara sofisticata atunci probabil ca bufetul nu este cea mai buna alegere.
Statii de autoservire. Aproape la fel de satisfacatoare ca o servire standard la masa, dar mult mai deschise decat un bufet, statiile de autoservire pot fi o optiune populara pentru o receptie de nunta. Conceptul desparte afisarea produselor alimentare (spre deosebire de un bufet care directioneaza invitatii spre mancarea asezata in aceeasi ordine), oferind diverse amplasamente care ofera feluri diferite de mancare. Statiile de autoservire sunt o modalitate excelenta de a integra o anumita tema in meniul de nunta (de exemplu, mancaruri traditionale sau cu diferite specifice, chinezesc, italienesc, mexican etc.).
De regula, felurile de mancare sunt organizate pe categorii, cum ar fi antreuri, garnituri, salate, preparate la gratar etc.. Acestea sunt raspandite pentru a lasa loc invitatilor sa descopere si sa-si aleaga optiunile alimentare, fiind modul ideal pentru a evita formarea cozilor. Nu toata lumea este nevoita sa se opreasca din dans pentru a manca in acelasi timp. Statiile sunt de obicei deschise mai mult decat un bufet obisnuit si pot dispune de bucatari specializati care creeaza feluri la cerere. Statiile creative de mancaruri si prezentarile ofera invitatilor un factor vizual de efect, iar oferta variata de feluri de mancare si elementul interactiv vor fi foarte apreciate.
Servirea pe platouri mici in timpul evenimentului. Principal aspect de mentionat este faptul ca acest tip de servire este foarte potrivit pentru evenimente la care se incurajeaza interactiunea si socializarea intre invitati. Avantajul este ca preparatele pot fi servite invitatilor in timp ce se afla intr-o conversatie, nefiind nevoie de intrerupere pentru a servi mancarea. Tipul de preparate consumate la acest tip de servire sunt in general simple si usor de consumat, ceea ce inseamna ca au si un cost mai redus. Luati in considerare oferirea mai multor platouri mici ca o modalitate prin care oaspetii sa se bucure mai mult de o aventura culinara decat de un eveniment traditional.
Desi platourile au dimensiuni reduse, gustul bogat si satisfacator este cel care face diferenta. Frumusetea acestui tip de servire reiese din versatilitate. Nu este greu de imaginat de ce servirea pe platouri mici a crescut ca popularitate in ultimul timp: platouri mici, usor de servit, distractiv de savurat. Iar ca bonus, invitatii degusta foarte multe arome si combinatii diferite, ceea ce inseamna oaspeti satisfacuti si dornici de socializare si voie buna.
Pregatirea preparatelor in fata invitatilor: acest tip de servire a invitatilor este cu siguranta unul inedit si de tinut minte. Ofera evenimentului o tenta usor distractiva si in acelasi timp energica, in care invitatii se simt relaxati si pot interactiona intre ei. Implementarea necesita o zona special amenajata unde invitatii isi comanda mancarea, iar apoi privesc in timp ce este preparata de catre bucatar. Nu recomandam acest tip de servire evenimentelor cu un numar foarte mare de invitati.
Costul meniului de nunta in functie de particularitatile si notorietatea locatiei
Costul unui meniu de nunta este influentat in primul rand de locatia in care se va desfasura evenimentul. Trebuie luate in considerare detalii ca orasul in care se afla locatia, tipul de restaurant, notorietatea locatiei, amplasament, capacitatea restaurantului, tipul de mancare servita, daca dispune de mediu ambiant tip gradina sau piscina si multe alte aspecte, aparent neimportante.
Localurile situate in orasele mari precum Bucuresti, Iasi, Timisoara, Cluj, Constanta, Galati, Craiova, Brasov, Ploiesti, Oradea sau Braila, tind sa aiba tarife mai mari . Desigur acest lucru este influentat de numarul mare de locuitori care locuiesc in aceste orase sau in apropierea lor, generand cerere. Partea buna pentru miri este ca in orasele mari si numarul restaurantelor de nunta este mai mare, in consecinta se creaza o concurenta intre acestea pentru a-si atrage clientii cu cele mai bune oferte.
Notorietatea restaurantului presupune de obicei tarife mai mari atunci cand vine vorba de costul meniului de nunta. Acestea sunt de regula locatiile cele mai cautate, care practica de obicei o politica de preturi ridicate. Intotdeuna vor exista doritori care sunt dispusi sa plateasca pentru a-si organiza evenimentul in unul dintre localurile „la moda”.
Cu cat numarul de invitati este mai mare cu atat costurile vor fi mai ridicate. Rezervarea unui ballroom de nunta cu o capacitate mare va avea intotdeuna tarife mai mari comparativ cu localurile mai mici. Alt aspect cu impact asupra costului meniului de nunta este locatia efectiva in care se va desfasura evenimentul. Daca alegeti restaurantul unui hotel, unul dintre avantajele majore este faptul ca invitatii din afara orasului pot fi cazati in aceeasi cladire in care se desfasoara evenimentul. Ce poate fi mai placut la finalul petrecerii decat sa iei pur si simplu un lift de la receptie in camera ta? Hotelierii sunt de obicei cunoscatori in organizarea evenimentelor mari, asa ca se vor asigura ca totul merge bine pe durata intregii seri. Hotelurile mari pot dispune de obicei de mai multe sali de evenimente din care puteti alege.
Locatiile de nunta cu gradina sunt ideale pentru iubitorii de natura. Florile, iarba, copacii si aerul liber ofera un cadru natural superb. Frumusetea naturala a unei gradini vine de la sine si nu necesita prea multe aranjamente pentru a face decorul unul de neuitat. Inainte de a opta pentru aceasta variata trebuie sa va asigurati ca locatia dispune de spatiu suficient pentru situatia in care vremea nu tine cu voi.
Este pretul meniului de nunta influentat de numarul de persoane participante la eveniment
Bugetul alocat meniului de nunta trebuie calculat in functie de numarul de persoane invitate la eveniment. Localurile au de regula oferte cu tarife alocate pe persoana, iar in acest caz poti opta atat pentru un numar mare de invitati, cat si pentru o nunta mai restransa, cu rudele si prietenii mai apropiati.
In Bucuresti, de exemplu, media numarului de invitati din ultimul timp este de aproximativ 120. In unele orase din tara sunt localuri care organizeaza nunti si de 250 – 300 de invitati, dar tendinta pentru orasele mari este ca numarul invitatilor sa scada. Costul meniului poate creste sau poate fi amortizat, in functie de numarul de invitati, asa ca faceti-va bine calculele inainte de stabilirea numarului de invitati si alegerea meniului oferit de restaurant.
Cel mai indicat pentru inceput este sa calculati ce suma din bugetul dumneavoastra va fi alocata pentru meniul de nunta. Odata ce stiti ce suma aveti alocata pentru meniu veti putea planifica un meniu adecvat in jurul numarului de invitati. Pasul urmator este sa folositi lista de invitati, prin a lua in calcul 75% din numarul total de persoane pe care te-ai gandit sa-i invitati. Puteti presupune ca circa 25% din invitati nu vor participa la receptia dumneavoastra. Dupa ce aveti o estimare aproximativa a numarului de persoane care vor participa la receptie, puteti apoi sa determinati daca bugetul alocat meniului va putea suporta planurile dorite pentru numarul de invitati.
Pentru calculul pretului pe meniu va trebui sa impartiti bugetul alocat pentru meniu la numarul total de invitati. De exemplu, daca bugetul alocat meniului de nunta este de 10 000 €, iar numarul de invitati este de 160 persoane, atunci costul meniului pe persoana va fi de 62.5 €. Daca stabiliti ca bugetul total nu va acoperi numarul de persoane pe care vreti sa le invitati, va trebui, fie sa mai reduceti numarul de invitati, fie sa va reorientati la un meniu mai accesibil.
Cat costa un meniu de nunta in functie de momentul rezervarii nuntii
Dupa cum am discutat deja in cadrul articolulul, costurile rezervarii unei nunti depind foarte mult de luna anului in care doriti sa va rezervati evenimentul. Totul este mai scump atunci cand cererea pentru acea perioada este una mare, iar daca vreti sa va organizati nunta in perioada cea mai solicitata costul pentru fiecare furnizor de servicii va fi unul crescut.
Nu prea aveti loc de jonglat cu preturile diferitelor servicii, insa avantajul principal pentru care este esential sa va rezervati nunta din timp este acela ca veti avea mai mult timp la dispozitie pentru planificarea fiecarui moment, precum si pentru consultarea cat mai multor furnizori de servicii, incepand cu localurile, muzicantii, fotografii sau articole vestimentare.
Tinand cont de modul in care data rezervarii evenimentului va afecteaza costurile, exista cateva lucruri care trebuie avute in vedere. De exemplu, daca una dintre prioritati este aceea de a ramane intr-un buget fix, atunci alegerea unei date mai putin cautate poate fi o optiune excelenta pentru voi. Daca aveti insa o oarecare flexibilitate asupra bugetului, atunci puteti consulta diversi furnizori de servicii pentru a vedea cat de mult variaza tarifele de la o data la alta.
De asemenea, un ultim aspect de mentionat ar fi faptul ca avansul platit din timp poate fi negociat in avantajul vostru. Tarifele in cazul unora dintre furnizori pot fi mai mici daca avansul platit este unul mare, ca de exemplu in cazul fotografului sau muzicantilor. Iar faptul ca platesti din timp anumite cheltuieli pune mai putina presiune pe cheltuielile din ultimele luni, cand nu veti fi nevoiti sa platiti costul integral imediat dupa prestarea serviciilor.
Pretul meniului in functie de preparatele incluse
In stransa legatura cu tipul de servire a meniului, exista o diversitate marede oferte si preturi, daca optati pentru un meniu programat sau pentru un bufet complet. Dar o estimare realista este undeva intre 40-70€ pentru fiecare meniu, daca includem aperitivul, garniturile si desertul impreuna cu o varietate de optiuni pentru felul principala.
In functie de tipul de servire al meniului si de furnizorul de catering, iata care sunt articolele incluse intr-un pachet standard de nunta:
– Mancarea : costul mancarii de nunta ar trebui sa fie inclus in pachetul ales, in functie de stilul de servire;
– Bauturile: este foarte probabil ca furnizorul ales sa aiba in vedere acest aspect, incluzand atat bauturile alcoolice, cat si pe cele non-alcoolice, depinzand de pachetul ales; in acest caz asteptati-va sa cheltuiti mai mult pe aceste pachete. Daca ati inchiriat o locatie puteti opta pentru bauturi personale, cu plata unei taxe sau sa angajati un furnizor diferit sau un bar mobil pentru bauturi;
– Personalul de servire: acesta include personalul de la ospatari, bucatari si barmani. Personalul va depinde de stilul de catering pe care il veti alege, precum si de numarul de invitati;
– Inchirieri: orice de la scaune, mese, vesela, sau articole de tacam ar trebui sa fie incluse in oferta furnizorului de servicii. Daca oferta nu va satisface, puteti oricand inchiria acest serviciu de un furnizor diferit.
– In plus: furnizorii pot percepe taxe si costuri suplimentare, cum ar fi comisioane de desfundare a sticlelor de bautura sau de taiere a tortului.
De asemenea, este important de retinut ca tortul de nunta nu este, in general, inclus in catering-ul pentru nunta. Chiar daca meniul oferit de salonul de nunta poate contine deserturi, ar fi mai indicat sa alegeti un alt furnizor de prajituri de nunta, specializat pe acest domeniu. Este recomandat sa discutati cu reprezentantii localului ales si sa va revizuiti contractul, astfel totul sa fie clar, pentru a fi multumiti de ceea ce primiti.
Daca vreti sa mergeti pana la capat cu economisirea, alegeti varianta in care veti cumpara singuri bauturile, in functie de numarul de invitati si de estimarea pentru fiecare persoana in parte. Sigur, poate fi o estimare mult peste ce se va consuma, cheltuind mai mult decat daca ati alege bautura localului, dar avantajul este ca restul de bauturi le puteti lua acasa, pentru evenimente ulterioare sau le puteti chiar returna magazinelor care ofera astfel de servicii, cu conditia de a le cumpara de la ei, asa ca mare atentie daca optati pentru aceasta varianta de a cumpara bauturile pe cont propriu.
Cat costa un meniu de nunta in functie de Cheful care a pregatit felurile de mancare
Costul mediu pentru a inchiria serviciile unui Chef personal variaza intre 30 si 100 € pe ora. Pretul unui Chef privat poate ajunge rapid pana la 100 € de persoana, daca utilizati materie prima premium care necesita preparare mai speciala.
In cazul meniului de nunta, mancarurile cele mai costisitoare sunt preparatele pe baza de carne, cum ar fi mielul, fileuri, taieturi de vanat, mezeluri delicatese sau fructele de mare. Un bucatar bun poate prepara mancaruri delicioase din carne mai putin costisitoare, fiind nevoie doar de putina creativitate.
Pentru orice nunta, bucatarul-sef este omul din spatele scenei. Avantajele inchirierii unui Chef pentru nunta sunt urmatoarele: probleme mai mici ale managementului operational, servicii personalizate, control financiar, ingrediente si condimente la alegere, varietate de bucatarii, inclusiv nevoie speciale cum ar fi gluten-free, preparate proaspete realizate la fata locului, cresterea calitatii preparatelor alimentare.
Pentru un Chef personal cea mai importanta misiune sunt delicatesele in sine: gustul, calitatea, prezentarea si cantitatea. Acesta are abilitatea de a personaliza aproape orice meniu pentru clientii sai, oferindu-le din timp optiuni din care acestia sa poata alege.
Pretul meniului in functie de pretul bauturilor incluse in meniu
Costul meniului de nunta poate varia destul de mult in functie de tipul de bauturi alese si mai ales de calitatea acestora. Un calcul exact al cantitatii de bauturi nu poate fi facut, dar o estimare bazata pe consumul de bauturi in cazul nuntilor cu un numar de invitati mai mare de 150 este suficienta pentru a nu fi influentati de invitatii care nu au aceleasi gusturi ca toti ceilalti.
Se obisnuieste ca un pachet de bauturi pentru un invitat sa contina: 1 sticla de vin alb (cam 70% din invitati; restul de 30% prefera vinul rosu), 1 sticla de apa de 1,5l (80% apa carbogazoasa, 20% apa plata), 1l de suc carbogazos, 0,5l suc natural, 200 ml de tarie (de obicei whisky, dar puteti opta si pentru gin sau crema de whisky in proportii mai mici), 1 sau 2 cafele si 100 ml de sampanie.
Daca vorbim despre vinuri, va puteti astepta desigur ca o varietate de vinuri ca cel alb, roze sau rosu, tipul de servire al acestora (carafa sau sticla), tipul de vin (de masa sau de soi), producatorul, toate acestea au un impact asupra costului final platit restaurantului. Unele restaurante va pot oferi un meniu de bauturi de tipul open bar unde pentru un meniu standard de 10€ pe persoana, pachetul contine whisky J&B, vodka Finlandia, bitter Campari, vermouth Martini, vin alb sau rosu, bauturi tip long drinks cum ar fi gin tonic, campari orange, vodka + suc etc.. Daca totusi aveti printre invitati persoane ceva mai atente la detalii precum tipul de whisky sau de vodka servit, resuaturantele va pot oferi pachete care contin whisky Jack Daniel’s sau Johnie Walker, vodka Alsolut, energizant Red Bull, la un pachet estimativ de 15€ de persoana.
In cazul in care va ganditi sa optati pentru o servire de tip open bar, trebuie sa stiti ca nu aveti posibilitatea ca la final sa vi se returneze bautura ramasa daca aceasta nu s-a consumat. Open-bar-ul este intr-adevar cel mai elegant tip de servire a bauturilor, dar si costurile sunt pe masura.
Cat costa un meniu de nunta in functie de pretul preparatelor pentru staff
Majoritatea restaurantelor pun la dispozitia clientilor meniuri mai restranse pentru staff (fotografi, videografi, DJ, trupa sau alte persoane care nu fac parte din personalul restaurantului). Aceste meniuri ar trebui sa contina pe langa mancare si ceva bauturi cu mai putin alcool sau chiar deloc. Numarul persoanelor din staff este de obicei unul mic, asta daca nu ati invitat o trupa cu 20 de componenti, asa ca un meniu pe jumatate de fiecare n-ar trebui sa va coste prea mult.
Organizati o masa separata pentru persoanele din staff care vor fi prezente pe toata perioada evenimentului. Aranjati aceasta masa la fel ca mesele celorlalti invitati. Oferiti acelasi tip de preparate ca si cele ale invitatilor, chiar daca meniul poate sa nu contita toate preparatele stabilite pentru restul invitatilor. Astfel, staff-ul nu se va simti discriminat fata de restul invitatilor. Pana la urma, staff-ul este cel de care depind amintirile ramase (poze, video, atmosfera etc.). Cel mai indicat este sa discutati aceste aspecte cu persoanele din staff inainte de semnarea contractului pentru a sti in prealabil la ce tip de meniu sa se astepte in timpul evenimentului.
In ceea ce priveste costurile, majoritatea restaurantelor ofera meniuri speciale pentru staff, cu acelasi numar de preparate, dar in portii mai mici, sau mai putine preparate in portii standard. Desigur, exista si varianta in care puteti opta pentru o jumatate de meniu (aperitiv si fel principal).
Cat costa un meniu de nunta pentru copii
Daca aveti printre invitati persoane care au copii, trebuie stabilit inca de la inceput daca vor veni impreuna cu acestia. In primul rand pentru a putea face asezarea optima a invitatilor la masa. Ulterior, discutati cu parintii copiilor ce tip de meniu ar fi indicat pentru cei mici. De obicei se merge pe un meniu cu portii mai mici, cu preparate de tip legume. Unele preparate ale unui meniu standard de adult probabil nu sunt indicate si copiilor.
Poate ca necesita ceva efort in plus, dar nu eliminati din prima ideea unei mese special dedicata copiilor, daca numarul lor permite acest lucru. Amplasarea unei mesei special dedicata copiilor ar destinde cu siguranta atmosfera, atat in randul copiilor cat si al parintilor.
In ceea ce priveste costul meniului pentru copii, nu ar trebui sa va faceti griji. Copiii consuma de obicei putin, iar cheltuiala n-ar trebui sa fie una prea mare. Masa copiilor ar trebui sa fie plina de bucurie, zambete si voie buna, astfel incat micutii invitati sa se simta adevarati oaspeti de seama. Astfel, tineti cont de amenajarea mai speciala a acestei mese din care nu trebuie sa lipseasca baloanele, fructele sau gustarile dulci.
Ca preparate de luat in considerare ar fi suficiente doua feluri de mancare, pe langa gustarile dulci mentionate ceva mai devreme. Alegerea dificila va fi probabil cea in privinta bauturilor racoritoare, dar in principiu puteti opta atat pentru bauturile carbogazoase, cat si pentru cele naturale. Sucurile sunt preferate de copii in orice forma a lor, dar unii parinti pot decide restrictii de alimentatie pentru cei mici, deci ar reprezenta o tentatie in cazul acesta. Pe langa sucuri, din meniu nu trebuie sa lipseasca desigur apa plata.
Cat costa un meniu special de nunta
Aproape la orice nunta exista si persoane invitate care au anumite restrictii alimentare, fie ca vorbim despre persoane vegetariene, fie de cele cu intoleranta la anumite ingrediente (gluten, lactoza etc.). In cazul acestora trebuie pregatite meniuri speciale, in functie de restrictiile fiecaruia.
Pentru o buna organizare a meniurilor va trebui sa intrebati fiecare invitat daca in cazul lor ar trebui sa luati in considerare anumite restrictii alimentare. Daca aveti astfel de invitati, cu siguranta vor opta pentru un meniu special si va vor fi recunoscatori pentru acest aspect.
Costul unui meniu special poate varia in functie de preparatele folosite. Daca vorbim despre un meniu vegetarian, atunci asteptati-va ca pretul sa nu fie unul mare, dat fiind faptul vor lipsi preparatele din carne. Daca insa trebuie ocolite preparatele pe baza de gluten, acestea trebuie inlocuite cu alte preparate, potential mai scumpe decat cele din meniul standard. Pentru un meniu tip lacto-ovo-vegetarian aveti mai mult loc de jonglat, iar costul unui astfel de meniu n-ar trebui sa difere fata de cel al unui meniu standard.
Nuntile romanesti urmeaza in principiu un meniu standard traditional, cu aperitiv pe baza de branzeturi si mezeluri, peste, sarmalute si friptura. In cazul in care aveti invitati speciali, iar nunta se prezinta a fi una selecta, aveti posibilitatea alegerii unui meniu mai sofisticat, cu preparate din gastronomia internationala. Daca vorbim de meniuri speciale puteti alege intre meniu cu fructe de mare (scoici, creveti, calamar si caracatita), meniu japonez (sushi, gratar cu fructe de mare, scoici picante), meniu thailandez (supa thailandeza actisoara, papaya cu fructe de mare, pad thai) atunci cu siguranta costul meniului va fi unul mai piperat.
Daca vreti sa includeti in cadrul meniului rafinamentele bucatariilor mediteraneene, tineti cont de faptul unii invitati ar putea avea impresia ca nu au ce manca daca nu sunt fani ai acestor mancaruri.